Pri akcii/licitácie ide o typ predaja, kedy sa za určitých podmienok predá nehnuteľnosť klientovi za vyššiu cenu, ako je jeho požadovaná počiatočná cena, pričom nie je dôležitý typ nehnuteľnosti - je jedno, či je to byt, dom, chata, chalupa, komerčný objekt, alebo dokonca schátraná stavba určená k zbúraniu. Aukčná predajná cena je v danej chvíli najvyššia možná cena nehnuteľnosti, akú je ochotný ponúknuť ktorýkoľvek z potenciálnych záujemcov o jej kúpu.
Tento spôsob si netreba mýliť s dražbou nehnuteľnosti, čo je úplne niečo iné ako aukcia. Dražba je vydražovanie zadlženej nehnuteľnosti za čo najvyššiu dražobnú cenu, s cieľom uspokojiť pohľadávky veriteľov. Slovo aukcia teda znamená dobrovoľná dražba vlastníka nehnuteľnosti, ktorý sa rozhodol predať svoju nehnuteľnosť čo najrýchlejšie za čo najlepšiu cenu v danom momente. Je to úplne podobný spôsob aký poznáme z predaja vzácnych umeleckých diel a predmetov v zahraničí. Dôvodom akcie/licitácie je osloviť čo najväčší počet potenciálnych záujemcov, vzbudiť u nich záujem o kúpu a dosiahnuť predaj nehnuteľnosť licitovaním ceny - alebo po slovensky, kto dá viac.
Aukčný predaj - licitácia predajnej ceny, je možný iba ak nehnuteľnosť je naozaj predajne zaujímavá a jej vyvolávacia cena hneď na začiatku, je na podstatne nižšej úrovni, ako je reálna trhová cena (a nie je teda nadhodnotená) nakoľko klient potrebuje nehnuteľnosť predať čo najskôr. To je aktuálne najväčší problém na našom realitnom trhu, nakoľko je situácia pri väčšine predávaných nehnuteľností opačná, cena vyššia od začiatku a časom klesá. Tým pádom sa naopak záujemcovia o kúpu danej nehnuteľnosti logicky snažia cenu nie navyšovať, ale znižovať a zároveň po danej nehnuteľnosti je na začiatku až po zreálnenie ceny minimálny dopyt. Deje sa to hlavne kvôli nedôvere predávajúcich k stanoveniu ceny zo strany maklérov. Veľa z nich si nenechá poradiť od profesionálnych realitných maklérov, ktorí danú činnosť vykonávajú väčšinou roky a majú dostatočné skúsenosti s dĺžkou predaja daného typu nehnuteľnosti. Predajcovia väčšinou vychádzajú z cien, ktoré nachádzajú na inzertných portáloch a sú presvedčení, že za tieto ceny sa nehnuteľnosti naozaj reálne predávajú, čo je omyl, keby boli predajné, tak tam už väčšinou nie sú a nepredávajú sa mesiaca, ba až roky.
Práve preto, je možné nastaviť aj opačný typ predaja a to tak, že sa stanoví vyvolávacia nižšia cena (ktorú je predávajúci schopný akceptovať) a následne pri dostatočnom záujme kupujúcich sa cena prirodzene trhovo zdvihne. Dá sa tak priestor viacerým záujemcom o kúpu, nech si sami stanovia, koľko sú za danú nehnuteľnosť ochotní zaplatiť. Tento spôsob predaja je vo svete bežný a deje sa vo všetkých vyspelých štátoch, kde má realitný trh svoje dlhodobé korene.
Odporcov tejto metódy predaja nehnuteľností chceme ubezpečiť, že prípade, že sa stanoví cena nehnuteľnosti príliž nízko, nie je to tak, nakoľko je v danom momente cena reálna (inak by sa o ňu kupujúci "pobili"). Pravdou je, že ak sa správne nadstaví cieľ, marketing a metódy predaja, tak prejaví záujem viacero záujemcov. A tí v prípade získania vysnívanej nehnuteľností na nej šetriť určite nebudú a predajná cena pôjde tak reálne vyššie ako je trhová cena, za ktorú je naozaj možné danú nehnuteľnosť v reálnom čase čo najlepšie predať. Úsilie makléra je o to vyššie, nakoľko je aj v jeho záujme, aby jeho provízia bola tiež čo najvyššia.
Postup pri aukcii/licitácii nehnuteľnosti
Cieľom pri aukcii je získať čo najväčší počet serióznych záujemcov o kúpu predávanej nehnuteľnosti a zabezpečiť aj to, aby sa nehnuteľnosť nestala ležiakom na realitnom trhu medzi desiatkami, či stovkami podobných nehnuteľností. Obhliadky nehnuteľnosti sa absolvujú so všetkými záujemcami a akonáhle zostane po ukončení všetkých obhliadok viac vážnych záujemcov, pristupuje sa k licitácii ceny. Následne nehnuteľnosť získa ten, kto za ňu ponúkne najvyššiu sumu. Po skončení licitácie realitný maklér spolu s predávajúcimi nehnuteľnosti vyberú najvhodnejšieho záujemcu o kúpu, pričom hlavným kritériom je predajná cena, ale často sa zohľadňuje aj rýchlosť zaplatenia požadovanej sumy (je rozdiel pri hotovosti a hypotekárnom úvere). Samozrejme, s prihliadnutím na všetky možné aspekty splnenia zaplatenia kúpnej ceny a splnenia stanovených podmienok predávajúceho. S vybraným záujemcom bude následne spísaná rezervačná zmluva a po je zaplatení začaté realizovanie realitného obchodu až do jeho úspešného konca - podpísaním platnej kúpnej zmluvy na predávanú nehnuteľnosť za dohodnutú kúpnu cenu v aukcii.
Jeden reálny príklad z praxe
Na ilustráciu môžme uviesť jeden príklad z praxe, keď sa rozhodol klient predať garážové státie v aukcii s vyvolávacou cenou 25.000€, ktorá v danej lokalite Bratislavy a v danej chvíli bola primeraná. V ďaka inzercii sa ozvalo viacero záujemcov, ktorí boli oboznámení s akčným predajom. Nakoľko bolo dané parkovacie státie veľmi zaujímavé (väčšia plocha ako bežne, dobrá lokalita v objekte, nedostatok voľných miest), tak postupným navyšovaním ceny sa vďaka aukcii predalo garážové miesto o skoro 50% drahšie a to za 37.000€, čo v danom momente nikto nepredpokladal.
V prípade, ak by ste mali záujem o tento typ predaja a aukcia vás oslovila, neváhajte nás kontaktovať výhradne cez formulár Chcem predať nehnuteľnosť a do popisu napíšte "Aukcia". Spoločne pripravíme predajnú stratégiu, vyvolávaciu cenu a všetko, čo je potrebné k najlepšiemu predaju vašej nehnuteľnosti.