Časť VI.: povinnosti po nadobudnutí nehnuteľnosti

Predaj nehnuteľnosti

Na čo nemôžete zabudnúť po kúpe nehnuteľnosti? Čo treba všetko vybaviť, aké úrady navštíviť a na čo všetko myslieť po nadobudnutí svojho vysnívaného bytu, domu či chalupy.

Protokol o odovzdaní nehnuteľnosti

Pri kúpe sú pre nového majiteľa samozrejme rozdielne povinnosti a to podľa typu nehnuteľnosti a energií, ktoré sú tam dostupné. Ako prvé, je vždy pri preberaní akejkoľvek nehnuteľnosti spísať protokol o odovdzaní a hlavne o odpísaní energií. Tento prokol podpíšu obe strany a odporúčame si vždy pre istotu aj odfotiť všetky merače.

Nahlásenie pobytu, zmena dokladov

V prípade, že ste kúpili nehnuteľnosť, do ktorej sa sťahujete, je potrebné nahlásiť zmenu trvalého pobytu. Musíte navštíviť mestský úrad a nahlásiť seba aj celú rodinu. Budete na to potrebovať rozhodnutie z katastra nehnuteľnosti, alebo výpis listu vlastníctva. Následne navštívte prislúchajúce policajné oddelenie, kde si dáte spraviť nový občiansky preukaz, ak vlastníte auto, tak zmeniť adresu majiteľa vozidla, ak máte firmu/živnosť, podáte požiadavku na zmenu adresy, treba taktiež informovať sociálnu/zdravotnú poisťovňu, zamestnávateľa a podobne.

Správca bytového domu

Pri kúpe bytu, je potrebné navštíviť bytového správcu domu. Väčšinou do 7 pracovných dní, kde nový majiteľ prinesie protokol s odpísanými stavmi meračov a nahlási sa ako nový majiteľ, aby správca vedel, kam posielať úhrady za platby a s kým komunikovať v prípade možných problémov. Zároveň si dohodnete výšku mesačných platieb, ktoré ale väčšinou vychádzajú z predošlých platieb bývalého majiteľa, teda ak mal spotrebu a platby vysoké, máte väčšinou smolu a musíte ich platiť. Preplatok vám samozrejme vrátia. Ako viem kto je správcom? Ak vám to nepovedal predávajúci, nájdete informáciu na zmluve o kúpe nehnuteľnosti, alebo na vchodových dverách, či domovej nástenke. Pri rodinnom dome túto povinnosť nemáte, pretože sa staráte o dom predsa len vy.

Platenie energií

Pri byte máte platenie energií ako voda a kúrenie v poplatku za správu. Pri rodinných domoch musíte navštíviť navyše vodárenskú spoločnosť a nahlásiť zmenu majiteľa. Plyn a elektrickú energiu je potrebné nahlásiť zvlášť a to aj pri bytoch. Pri elektrine stačí, aby sa bývalý majiteľ odhlásil telefonicky a vy ako nový telefonicky prihlásil. Budete potrebovať číslo meračov a aktuálny stav, ktorý samozrejme musíte obaja nahlásiť rovnaký. Pozor na to, aby ste na to nezabudli, nakoľko ak sa neprihlásite (väčšinou do 3 pracovných dní) a pôvodný majiteľ sa odhlásil, tak vás odpoja a pripojenie nie je ani okamžité a ani lacné.

Koncesionárske poplatky a odpad

Na Slovensku je povinnosťou platiť koncesionárske poplatky za televíziu. Daný poplatok sa viaže na každú nehnuteľnosť, kde je elektrina. Preto ak vám automaticky nepríde, je nutné sa nahlásiť na stránke slovenskej televízie vyplnením formulára. Oslobodený sú len dôchodcovia (od roku 2020) alebo majitelia viacerých nehnuteľností (platí sa len za jednu). Čo sa týka platby za komunálny odpad, je to rôzne. Väčšinou je nutné sa nahlásiť na mestskom úrade, kde uvediete počet osôb v domácnosti a raz za rok vám pošlú platobné údaje. V niektorých obciach platí za odpad celá bytovka a platíte odpad správcovi domu, ktorý rozpočíta sumu medzi vlastníkov, tento spôsob je ale menej častý a je sa potrebné informovať u správcu, alebo sa pozrieť do výpisu za platbu bytu.

Na čo ešte nezabudnúť

Nezabudnite ani na banky, mobilných operátorov, rôzne vernostné programy obchodov, poistky, v prípade, že ak je na nehnuteľnosti internet / káblová televízia, pravdepodobne bude musieť ísť podpísať novú zmluvu aj tam. Najlepšie sa je pozrieť, aká pošta vám chodila doteraz. Ak máte radi istotu, nezabudnite si novú nehnuteľnosť samozrejme poistiť.

Poštové zásielky

Ak ste sa presťahovali z inej nehnuteľnosti, nemáte s novým majiteľom moc dobrý vzťah a chcete mať istotu, že vám príde každá pošta, môžete náhlásiť na pošte vašu novú adresu, na ktorú vám všetku poštu prepošlú. Daný poplatok je mesačný a platíte ho, aj keď vám celý mesiac nič nepríde.

Daňová povinnosť obci

Do 30 dní od povolenia vkladu katastrom nehnuteľností, je potrebné splniť si ohlasovaciu povinnosť k dani z nehnuteľnosti na obecný (mestský úrad) v katastri ktorého sa nehnuteľnosť nachádza a do 31.1. v nasledujúcom roku podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti. Ak sú vlastníci viacerý, stačí ak daňové, podá iba jeden vlastník za všetkých.

Pevne veríme, že vám dané rady pomôžu a prajeme vám pekné bývanie vo vašej novej vysnívanej nehnuteľnosti. Ak ste hľadali tieto informácie, tak pravdepodobne ste neboli náš klient, pretože by vám naši kolegovia pomohli a všetko vysvetlili. Radi vám pomôžeme, sme profesionáli v realitách na Slovensku.

Kontaktujte nás, radi pomôžeme aj vám, v realitách sme ako doma, nehnuteľnosť sme sprostredkovali už viac ako 10.000 klientom, pozrite si naše recenzie a presvedčte sa, pekné logo na rýchly, bezpečný a profesionálny predaj nehnuteľnosti nestačí.

CHCEM PREDAŤ/PRENAJAŤ NEHNUTEĽNOSŤ CHCEM KÚPIŤ NEHNUTEĽNOSŤ ZOZNAM REALITNÝCH MAKLÉROV ONLINE OCENENIE MOJEJ NEHNUTEĽNOSTI