Keď sa povie „realitný maklér“, mnohí si predstavia dokonalého profesionála, ktorý vždy zdvihne telefón, vybaví všetko na počkanie, na obhliadku príde načas, s úsmevom a perfektnou prezentáciou nehnuteľnosti. Realita je však často oveľa obyčajnejšia: aj maklér je len človek a môže sa stať x-vecí, ktoré sa nepodaria alebo prekazia túto predstavu.
Aj tí najzodpovednejší a najskúsenejší realitní makléri sa občas stretnú so situáciami, ktoré nedokážu ovplyvniť, najčastejšie sú:
- nečakané dopravné zápchy, nehody alebo vlastná nehoda
- akútne zdravotné problémy realitného makléra
- nečakaná udalosť v rodine, prípadne náhle zdravotné problémy rodinného príslušníka
- zle poznačenie termínu stretnutia alebo kolízia s iným klientom
- predĺženie stretnutia s klientom pred stretnutím z dôvodu nepredvídateľných problémov
V praxi to môže znamenať, že maklér mešká na obhliadku, zabudne na dohodnutý termín alebo veľmi zriedka – na stretnutie nepríde vôbec.
Kľúčom je komunikácia
Najdôležitejšie však je, ako realitný maklér takúto situáciu vyrieši. Skúsený a zodpovedný sa vždy ospravedlní, navrhne nový termín a snaží sa klientovi všetko vysvetliť a vynahradiť. Na druhej strane, aj klienti by mali mať na pamäti, že na druhej strane nie je robot, ale človek, ktorý tiež robí maximum pre to, aby sa dané dohodnuté stretnutie uskutočnilo tak, ako bolo naplánované a posledné čo chce, aby bol klient nespokojný. Vždy daného klienta kontaktuje čo najskôr mu to situácia umožní alebo sa o nej dozvie. Ale v ojedinelých prípadoch sa môže stať, že klient je už na danom dohodnutom mieste.
Ako tomu predchádzame my
V našej realitnej kancelárii sa snažíme minimalizovať takéto situácie, ale samozrejme raz za čas takáto nepredvídateľná situácia nastane, napr. len v roku 2024 naši makléri uskutočnili viac ako 6 500 obhliadok na nehnuteľnostiach a stretnutí k ukončeniu obchodu niekoľko násobne viac (cez 20-tisíc). Aj preto apelujeme na klientov, aby skôr, ako sa rozhodnú riešiť nečakanú neprítomnosť "horúcou hlavou" zistili, prečo vôbec nastala, čo sa stalo a spojili sa s daným realitným maklérom.
Dané nepredvídateľné situácie sa vždy snažia naši makléri riešiť:
- potvrdenie termínu obhliadky v daný deň (v prípade, že bol dohodnutý termín niekoľko dní dopredu)
- v prípade obhliadky nehnuteľnosti príde približne 1,5 hodiny pred stretnutím obom zúčastneným stranám informácia o stretnutí cez SMS
- flexibilný tím kolegov, ktorí v prípade potreby dokážu makléra zastúpiť (v prípade, že maklér v danej lokalite má kolegu a je dostatočný čas na adekvátne zastúpenie)
V opačnom prípade daný maklér informuje klienta, že obhliadka, prípadne stretnutie nie je možné uskutočniť a ponúkne iný, náhradný termín.
Na záver
Nejdem sa zastávať všetkých maklérov, existujú samozrejme viac aj menej zodpovední, ako v každej práci, ale aj keď realitný maklér mešká, či urobí chybu, aj tak je vždy úprimná snaha zvládnuť prácu čo najlepšie. Dôvera, otvorenosť a dobrá komunikácia sú základom každého úspešného realitného obchodu – a platí to na oboch stranách. Je dôležité aby bola ústretová komunikácia nie len zo strany makléra, ale aj klientov, ktorí s maklérom komunikujú. Veď predsa len ide o spokojnosť a vzájomnú spoluprácu, ktorá bude trvať počas celého obdobia daného obchodu. A ako klienti, aj realitní makléri sú len ľudia a majú svoje lepšie a horšie dni, asi ako každý.