Pri predaji je dôležité si vytvoriť s predávajúcim nehnuteľnosti vzťah založený na dôvere a úprimnosti. Dohodnúť si ešte na začiatku všetky podmienky spolupráce, rozsah služieb a samozrejme odmenu za vašu prácu. Po spracovaní ponuky, vytvorení inzerátu a schválení majiteľmi sa pre realitného makléra začína vzrušujúce obdobie obhliadok a hľadania vhodného kupujúceho.
Ako by sa klient voči maklérovi nemal zachovať
Dostala som príležitosť predávať krásnu lukratívnu nehnuteľnosť v nádhernom prostredí. Už po príchode na prvé stretnutie s majiteľmi som bola očarená lokalitou a krásnymi výhľadmi. Pri vstupe na pozemok cez nenápadnú drevenú bránku som vošla do čarokrásnej záhrady, ktorej dominoval veľký zrekonštruovaný dom a bazén. Boli tu vidieť roky plné práce, starostlivosti o zeleň a lásky. Vybudovať tento kúsok raja určite aj vyžadoval nemalú investíciu.
Po prehliadke a dlhšom rozhovore sme sa dohodli s majiteľmi na spolupráci, vysvetlila som im priebeh celého obchodu a nasledovalo ďalšie stretnutie, kedy sme si prešli zmluvu o spolupráci, urobila som fotografie a 3D sken technológiou matterport. Hneď na začiatku sme si dohodli predajnú cenu a aj odmenu, v prípade, že sa nehnuteľnosť predá (dovtedy robí maklér úplne zadarmo). Majitelia vzhľadom na lokalitu nastavili cenu dosť vysoko, na čo som ich aj dopredu upozornila. Chápala som, že majú k ich nehnuteľnosti najmä citovú väzbu, no nie každý záujemca to ocení a pre záujemcov to nie je vôbec podstatné.
Vzhľadom na špecifickú ponuku (cena blížiaca sa k hranici 400 tisíc) a lokalitu nebolo veľa obhliadok. Odozva síce bola pozitívna, že je to krásny dom, úžasná veľká záhrada, super spracovaná ponuka a podobne, ale... Väčšina záujemcov žiaľ nebola ochotná akceptovať nastavenú cenu majiteľom nehnuteľnosti a tak ponúkli oveľa nižšiu, čo majitelia neprijali.
Po čase ma kontaktovali majitelia, že už dom potrebujú naozaj rýchlo predať, lebo sa potrebujú presťahovať. Dohodli sme sa na znížení ceny, na čo sa ozvali noví záujemcovia. Zorganizovala som obhliadku, klienti boli nadšení, mali ešte v pláne nejaké obhliadky iných nehnuteľností. Po pár dňoch ma nadšení kontaktovali, že sa zamilovali do tejto nehnuteľnosti a že ju chcú kúpiť. To ma potešilo, keďže predávajúci už tlačili na čo najrýchlejší predaj tejto nehnuteľnosti.
Prišla studená sprcha a neserióznosť majiteľov
Majiteľ mi oznámil, že cena, ktorá bola prezentovaná na obhliadke a aj v inzercii je len pre nich. Moju dohodnutú odmenu si mám vypýtať od kupujúcich, čiže konečná cena by bola rapídne vyššia. To nie je ale možné a ani správne, nakoľko cena na našom inzeráte je aj vrátane všetkých poplatkov a je teda konečná (to som vysvetlila majiteľom ešte na začiatku pri nábere a dobre o tom vedeli). No aj napriek tomu trvali na svojom a požadovali v podstate zmenu ceny. Po takom čase sa podarilo nájsť kupcov, ktorí nemali záujem prezentovanú cenu ešte znižovať (čo je úplne bežný a častý jav) a navyše by všetko zachovali a pokračovali by v starostlivosti o túto jedinečnú nehnuteľnosť. Pochopiteľne sa im jednanie predávajúcich nepáčilo a nemali záujem s nimi vyjednávať ani ďalej spolupracovať, čo chápem a dávam im za pravdu, nakoľko sa predávajúci zachovali v tomto prípade veľmi neseriózne. A to nie len voči klientom, ale aj voči mne, ako maklérovi a realitnej kancelárii, ktorej tak poškodili meno.